Hotell Villmark 3, 4 og 5

«Hvis jeg noen gang blir myrdet på et hotell, så er det dette.» Det var den første tanken som slo meg da jeg ankom Uppigard Natadal i Telemark. For å komme hit skal du kjøre langt, langt ut i intet. Så langt at ingen kan høre deg skrike. Til og med GPSen anbefalte meg å snu på vei opp til hotellet.

Uppigard Natadal, eller Morderheimen som det uttales på dialekt
Uppigard Natadal, eller Morderheimen som det uttales på dialekt
14256744_10153730041717117_320766820_n
Det er mye som skurrer her…

Jeg er så heldig at jeg får reise rundt i vårt vakre land og holde foredrag om min kamp mot særskrivingsfeil, og det er jeg veldig takknemlig for. Man får se plasser man sannsynligvis aldri ville fått sett ellers, og bo på plasser man nok ikke hadde oppsøkt på egenhånd. Uppigard Natadal er en slik plass.

Så vidt jeg vet er dette en velkjent plass for bryllup og lukka lag, for meg er det mer som en perfekt location for Villmark 3, 4 og 5. Bare hyggelig, Pål Øie.

14269798_10153730041927117_961368426_n
Cue: Morder hopper frem

Nevnte jeg at jeg bor her helt alene? Det er kanskje en grei detalj å få med seg. Og igjen; jeg er ingen overtroisk fyr som tror på spøkelser og gjenferd – for det er bare noe som finnes på film. Mordere derimot, de finnes. Og heldige meg; jeg skal bo her to netter.

Nøkkelen til rommet ligger på resepsjonen, en gjestebok skal signeres og man må finne rommet, for her er det ingen. Belysningen er tidvis ikke-tilstedeværende, noe som gir ankomsten det lille ekstra. Det lille ekstra man ikke trenger.

Rommet er mer som en liten leilighet med hyttepreg. Mange dører, låste, i rommet. En trapp opp til et mørkt loft og en liten dør under trappen som står litt på gløtt fordi den ikke kan lukkes helt. Den døren er akkurat så stor at der inne kan komme ut en liten morder. En kortvokst morder sådan, men en morder er en morder.

Den trappen. Den døren…
Den trappen. Den døren…

En peis, furuvegger og -møbler. Gardiner fra 70-80-tallet. Kjøkkenbenk. Første jeg lokaliserer, og dette har jeg ALDRI gjort før, er stearinlys. Her er det bare å være forberedt. Går strømmen her, da er jeg ferdig. I alle fall mentalt.

14269616_10153730041782117_1419483285_n
Fordi lys er oppskrytt!

En egen dør ut til en terrasse. Utenfor, bare skog og intet. Når jeg står der og ser utover sniker det seg en hund mot meg. Bare hylet mitt alene ville vært nok til at den gikk det angrep. Skummel hund med et mørkt øye og et lyseblått (eller morderøye, som jeg kaller det). Den reagerer ikke på noen av navnene jeg prøver. Fido. Buster. Rocky. Rambo. Bernhard. Killer. Det sistnevnte reagerte den litt på. Jeg prøver med dialekt «Killar». Den hopper opp. Jeg går inn og låser døren.

Overlever første natten. Møter for første gang eieren. Hyggelig fyr som steller i stand frokost, som var avtalt til halv ni. Det ser ut som om at det skumleste jeg finner på dette hotellet, eller morderheimen (som det heter på dialekt), er en kaviartube som er gått ut på dato. Men så har jeg jo én natt igjen…

Etter frokosten gjorde jeg en litt urovekkende oppdagelse. Utenfor rommet mitt, utenfor døren som jeg sjekket så mange ganger om var låst kvelden før. Utenfor der finner jeg en nødboks. Slik man kan knuse. Og hva er inni der, mon tro? En øks? Nei. En brannalarm? Nei. En ekstra nøkkel til mitt rom, kanskje? Ja! Der har du et nytt konsept innen skrekkfilm.

14269450_10153730041687117_896339414_n
Hvem sin absurde idé var det å henge fra seg en ekstranøkkel her?!

Så hvis man som morder kommer til låst dør og ikke vil lage for mye støy kan man bare ta ekstranøkkelen derfra. I natt blir det stoler foran dører (som om det hjelper når alle dørene går utover), kniv under puten – og en eller annen komiserie på Netflix. Vi sees. Forhåpentligvis.

14256273_10153730041962117_773896951_n
Her sitter morderen etterpå, i rød kjole. Nipper portvin og nynner på barnerim.

I morgen, hvis jeg overlever, skal jeg tilbake til Brattrein (som jeg også har skrevet om)

––––––

Oppdatering 08. september: Jeg overlevde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *